ARH CTRL DEL (partea II)

Produsul nou de arhitectură este expresia vizibilă a gândirii arhitecturii într-un moment dat. În gândirea produsului nou de arhitectură se simte practic cel mai puternic nevoia unui reînceput. Arhitectura actuală trăiește într-o perioadă anistorică, produsul nu poate face referire la nimic altceva decât la metri pătrați, prețul materialelor și zona în care este amplasată. Valoarea spirituală a produsului de arhitectură tinde spre 0, astfel că nu se poate discuta despre o arhitectură pentru memorie, o arhitectură a timpului și stilului actual. Este o arhitectură fără identitate, care trăiește în paralel din punct de vedere al valorii cu arhitectura cu identitate, dar pe care o sufocă și o face ireperabilă în plan fizic.

Regândirea gândirii produsului de arhitectură (ajutat și de temperarea imobiliară dată de vestita criză) devine astfel necesar și s-ar putea face atât prin recuperarea memoriei unui timp trecut cât și prin căutarea unei arhitecturi care să aducă o nouă memorie. Recuperarea trecutului este probabil mai simplă, sau cel puțin mai sigură. Reluarea unor valori dintr-o perioadă trecută și transpunerea lor în prezent (atitudine din ce în ce mai prezentă în practica românească de arhitectură) poate avea suflu pentru o perioadă de timp, dar fiind inspirată dintr-un set finit și bine delimitat de valori își va găsi repede sfârșitul din lipsa unui plus de elemente care să alimenteze expresia nouă. Riscul poate deveni și mai mare dacă ne gândim că totul poate degenera într-un manierism sau într-un istoricism pur de tipul celui promovat de The Prince’s Foundation for the Built Environment. Găsirea unor valori noi, în schimb, este un proces destul de greu. Noul necesită experiment, manifest, o impuls al societății către nou (care momentan pare ceva utopic), validarea experimentului în practică, consum mare de materie cenușie, energie, bani, timp pierderea unor proiecte datorită participării la concursuri. Experimentul se produce deja, există căutări, dar ele sunt marginale. Vorbim de experimente la limita arhitecturii cu altceva. Se poate ca unul dintre acestea dacă primește validarea societății, a practicii, a economicului, etc. să se transforme într-o tendință mainstream, spărgând barierele marginalului. Noul generează nou la rândul său, astfel că un experiment valoros poate să producă o reacție în lanț. Deasemenea, experimentul are o identitate puternică și se adresează direct memoriei, indiferent dacă reușește să se impună sau nu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s