Atitudini fata de spatiul public (partea I – suparatoare)

Spatiul public este o tema foarte la moda in ultima vreme, este teoretizat, anti teoretizat, supra teoretizat. Este si normal ca acest lucru sa se intample din moment ce ne petrecem atat de mult timp in acest tip de spatiu. Spatiul public este reprezentat in orasele noastre in diverse forme : strada este un spatiu public, piata este un spatiu public, pajistile pazite cu gard verde sunt tot spatiu public (cel putin pe hartia primariei). Sa pui stapanire pe spatiul public este un abuz, care se intampla partial in toata lumea, singura diferenta fiind ca in lumea civilizata, ocuparea spatiului public cu interes privat se face in sensul binelui comun – pentru a anima spatiul, pentru a oferi servicii, in general pentru a creste calitatea si oferta unui spatiu.

Metapolis Dictinary of Advanced Architecture defineste spatiul public ca si spatiul accesibil pentru toata lumea, care poate fi apropriat dar nu detinut ; cadru pentru numeroase actiuni si actori eterogeni care nu e rezultatul unei morfologii specifice ci articularea calitatilor sensibile produse de operatiile practice si schematizarile in timp si spatiu procurate in timp real de utilizatorii sai. Deci spatiul public este un loc al interactiunii, care este creat mental de utilizatorii sai. Putem face o paralela cu peisajul, care nu poate exista fara oameni, la fel si spatiul public nu poate exista fara interactiunea intre oameni. Caracteristice spatiului public sunt mobilitatea, dispersarea acestuia, indeterminarea (irizarea catre limite si trecerea de acestea), informatia, cadru pentru activitati, reversibilitate, echilibru intr-o permanenta instabilitate.

Sa luam ca studiu de caz (extrem de interesant de altfel de studiat din mai multe puncte de vedere), investitia recent terminata a Pietii Unirii din Cluj Napoca, dar in mod special reactia unei parti a comunitatii maghiare fata de aceasta interventie. De ce mi se pare foarte interesant acest lucru ? Pentru ca mi se pare foarte oportuna o discutie despre atitudinea fata de spatiul public in Romania, iar o actiune extrema de genul unui protest poate sa ne arate conceptiile fata de spatiul public ale unei comunitati. Sper sa nu imi iau injuraturi pentru acest subiect, caci subiectivismele extreme nu au nimic constructiv si nu cred ca pot duce lucrurile mai departe.

Ipoteza 1 : cerinta protestatarilor este de a nu avea un spatiu public.

Ipoteza 2 : nu exista piata maghiara, cum nu exista piata română, piata olandeza, piata engleza, piata franceza (nu vorbim despre notiunea de piata franceza = piata regala din Franta, care este o amenajare specifica formala, care se gaseste in mai multe tari din Europa, neinsemnand ca a fost construita de francezi sau folosita exclusiv de francezi).

Ipoteza 1

Sa luam revendicarea „Mienk itt a ter” (Aici piaţa e a noastră). Chiar si numai atat si este deajuns pentru a demonstra teoria. Ideea de a spune ca piata e a noastra si nu a voastra sau nu a comunitatii sau si mai bine spus, piata nu e a tuturor, contravine definitiei spatiului public. Aspectul anterior al pietii, de cand a inceput amenajarea ei crea spatii fixe, fara flexibilitate, datorita gradinutelor cu flori pazite de gard verde, contravine ideii de spatiu public, asa cum trebuie el vazut astazi. Administratia Funar a pus bomboana pe coliva in ceea ce priveste calitatea relationala a acestui spatiu, transformandu-l intr-un spatiu care impiedica interactiunile, un spatiu sarac, fara informatie. O atitudine extrema. Cerinta de a intoarce piata catre un stadiu anterior, de a plange rondourile cu flori sau brazii taiati este una retrograda. Aceste elemente limitau flexibilitatea spatiului, lucru care prin amenajarea actuala e rezolvata. Pot reprosa si eu anumite lucruri amenajarii, dar nu e subiectul actual. Spatiul verde cerut deasemenea nu isi are locul intr-un astfel de spatiu, pentru ca nu face altceva decat sa limiteze flexibilitatea spatiului. Asadar protestatarii vor o piata « a lor », neflexibila, in care cladirile importante sunt ascunse din diverse unghiuri de brazi si copaci, fixa, concentrata, determinata, in care pot relationa putini oameni si numai in spatii clar determinate. Concluzia : acestia nu vor un spatiu public pentru Piata Unirii.

12 thoughts on “Atitudini fata de spatiul public (partea I – suparatoare)

  1. ipoteza 1 mi se pare la fel de extremista, ca si protestul🙂 cred ca nici tu nu te-ai gandit ca aceasta ar fi valabila. ipoteza 2: ca nu exista piete diferentiate dupa natiuni ii chiar o iluzie, spatiul public nu poate fi niciodata absolut democratic, dintr-un nici un punct de vedere, chiar asta mi se pare interesanta si valoroasa. de exemplu: unde in spatiul public apare o sinagoga, deodata caracterul locului devine mai "evreiesc".bineinteles cu asta nu zic ca is de acord cu protestul in acest fel.

  2. E extrem sa spui ca ceva public e al cuiva. Spatiul public poate ca nu e democratic dar ar trebui sa tinda spre asta. Pietele nu sunt dupa natiuni. Un spatiu in care apare o sinagoga nu il face mai evreiesc, e doar perceput de unii ca fiind mai evreiesc si apropriat de comunitatea respectiva, dar poate fi apropriat si de restul, iar in momentul in care cineva amenajeaza spatiul, comunitatea evreiasca nu poate zice ca e spatiul lor. Piata Unirii e perceputa ca fiind a cuiva numai de grupul respectiv, in rest e piata orasului, piata centrala, piata seaca si fara informatie etc

  3. Eu cred ca protestatarii s-au aflat acolo exact din cauza ca percepeau piata ca un spatiu democratic caruia i s-a incalcat acest caracter. Si de acord, piata nu poate fi ceva etnic. Chiar si pietele clujene Avram si Matei, desi incarcate cu simbolistica etnica, nu sunt deloc percepute asa, si nici nu prea pot fi percepute asa, sunt utilizate de toti cetatenii urbei.

  4. am crezut inainte ca era vorba numai de protestul de miercurea trecuta. intre timp m-am mai uitat la ceva interview cu cei care au fost acolo ieri. au si zis ca nu prea are legatura cu celalalt protest. toti au zis ca sunt acolo in statut de cetatean, de locuitor al clujului, de student , si ca protesteaza impotriva cum arata piata, ca totul s-a transformat prea gol si sec(dupa parerea lor). sigur unele lucruri pot apar denaturate in media. oricum, eu i-am crezut de data aceasta…

  5. In toata povestea asta despre extremism si grupuri etnice voi uitati un lucru. Grupurile minoritare, oricare ar fi ele, vor fi mult mai unite decat grupul majoritar al populatiei si de multe ori indiferenta masei mari va impinge mult mai sus nemultumirea masei mici… "buturuga mica rastoarna carul mare".De asemenea imi aduc aminte ca am petrecut mult timp in piata in iernile anilor 93-94 si eram printre singurele familii de romani care mergeau acolo. Nu exista o intelegere, dar la 7-8 seara era momentul de intalnire a comunitatii maghiare…aici referindu-ma la parinti cu copii.Cred ca schimbarea toata a pietei va duce la o transformare si imi place sa cred ca va aduce un suflu nou, in sensul unei interactiuni mai puternice intre membrii diferitelor grupui etnice.In concluzie cred ca piata are potential si poate aduce niste lucruri foarte bune pt oras dar mai e mult de lucru. Personal nu ma simt bine nici traversand piata, nici stationand in ea( am facut acest exercitiu).

  6. Se cheama dictatura minoritatilor (termen cam dur dupa parerea mea) si are intradevar multa putere, dar practic asta este interesant: perceptia unui grup asupra unui spatiu determina o perceptie la scara mare, privatizand spatiul public. Se intampla si in alte locuri, unde piata devine a imigrantilor, a consumatorilor de droguri, a studentilor etc etc etc, exemplele sunt multiple. Dar asta inseamna o scadere a caracterului public. Carevasazica atitudinea fata de un spatiu public ii da acestuia caracterul public.

  7. Probabil ca omul din instinct reactioneaza asa. De cand existam noi ca omenire se gandeste in felul asta( nu e neparat bine) asta e tribul meu, asta e dealul meu, asta e tara mea, asta e orasul meu, cartierul meu etc. In ceea ce priveste piata, ea prin natura eu ei e un blender de oameni de diferite varste, categorii sociale, etnii diferite sau cateodata "specii" diferite, deci nimeni nu si-o poate insusi e spatiu public, da poate avea un anumit caracter mai puternic intr-o directie sau alta dar nu inseamna ca o detine cineva. Daca ne gandim ca Piata Unirii era candva piata de marfuri de la legume carne la vitesi "vite" etc, acolo in mod automat misunau grupuri de oameni de pe toate meleagurile.(Piata ca si spatiu fizic si functional isi facea datoria)In concluzie as face o paralela la acest mod de gandire, referitor la modul de a gandi ca cine a utilizat spatiu acela un timp mai indelungat si-l insuseste , este un fel ca o discutie in parcare in spatele blocului cand te certi cu un domn de varsta a 2-a sau a 3-a sau a 4-a cateodata, care pretinde ca locul acela de parcare e al lui din simplu motiv ca el a parcat acolo 25 de ani la rand…

  8. Cred cǎ atitudinea de "toatǎ lumea trece prin centru" consfinţeşte faptul cǎ Piaţa Matei (împreunǎ cu Pţa AvIancu şi Pţa Mihai Viteazu) e piaţǎ publicǎ, şi nu prea poate fi "privatizat".Oricum orice atitudine care favorizeazǎ un dinamism ridicat într-un spatiu, cu interactivitate mare între grupuri diverse, reduce automat tendinţele tribale la minimum.De "dictatura minoritatilor" nu am auzit, sǎ fiu sincer, dar am auzit de "dictatura majoritaţii". Sunt concepte înrudite?

  9. Uite o situatie de piata publica/piata "noastra". De data asta pe simbolistica politica si nu etnica.http://www.hotnews.ro/stiri-politic-6591287-video-situatie-tensionata-timisoara-geoana-huiduit-copios-isi-sustine-discursul-din-opera-manifestantii-cer-aiba-curajul-iasa-fata-multimii-este-dureros-20-ani-revolutie-comunistii-adune-aici-piata-op.htm"Cativa sustinatori ai lui Geoana, inarmati cu steaguri si pancarte, au fost luati la rost de mai multi tineri si pensionari care i-au intrebat "cum isi permit sa confiste Piata Operei"."

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s