Catre un neosamanatorism

La un moment dat (1983), Kenneth Frampton ne vorbeste despre o anumita distantare fata de expresia progresului nelimitat in arhitectura si in egala masura fata de expresii preindustriale, premoderne etc. Pe scurt, ceea ce zice el este ca totul trebuie privit critic, cureti o esenta regionala, identitara, locala (provenita din constructii existente, sit, clima) etc., adaugi cateva linguri bune de inspiratie personala in plus, si iese ceva original integrat in sit. Totul suna frumos, multa arhitectura buna a curs si curge in continuare inspirata din loc. A nu se intelege ca aceasta arhitectura trebuie sa aiba o expresie locala, daca toate casele au muscate in geam, nu inseamna ca ceea ce se propune trebuie sa aiba muscate in geam. Aici intervine spiritul critic si originalitatea arhitecturii. Unul din exemplele bune este arhitectura glocal (conditii locale – expresie universala). Acesta nu este un curent, ci doar un mod de a privi lucrurile. Daca este sau nu o mentalitate de sclav, ca arhitectura buna se afirma si socheaza, sunt alte teorii.

Problema incepe sa se puna in momentul in care ceva care porneste din regionalism critic incepe sa fie o expresie globala, la fel de internationala precum modernismul. Va voi cita un fragment dintr-o tema de proiect pentru anul VI – Facultatea de Arhitectura si Urbanism Cluj

Materialele prevăzute pentru construcție sunt cele existente local. Din acest motiv este recomandabil ca betonul și zidăria de cărămidă să fie cât mai puțin folosite. În schimb se va favoriza prezența lemnului (îoate formele sale) atât pentru structură cât și pentru finisaje (interioare/exterioare) sau chiar a chirpiciului văruit. Din considerente de rezistență structurală lemnul poate fi combinat cu metalul (la îmbinări,contravântuiri, etc.). Piatra poate fi folosită doar la parter (în zonă există piatră de tip șist cu culori grialbăstrui și gălbui-roșiatic). La interior finisajele pot fi din lemn sau gips-carton, dar se va avea în vedere continuitatea finisajelor interior-exterior (piatră-piatră, lemn-lemn, etc.) în zona ferestrelor. Acoperirea poate fi făcută cu țiglă/tablă/lemn/paie sau combinații (fericite). Se va ține cont de faptul că în zonă ninge foarte mult iar grosimea stratului de zăpadă poate ajunge până la 1.00 m. De aceea la întrebarea mansardă sau terasă răspunsul este lăsat la latitudinea studenților. Se va avea însă în vedere o volumetrie minimalistă tratată în spiritul arhitecturii moderne.

Regionalismul critic moare odata cu o tema formulata in acest fel. Se cere ca practic toate constructiile sa fie cam la fel, casute in 2 sau 4 ape (preferabil in 2) cu taieturi moderniste minimale, cladiri din acelasi material local. Ce se intampla este regionalismul critic devine deloc critic si din ce in ce mai putin regional. Cum ziceam si mai sus, este un nou fel de stil international, cu alta fata. Nu este problema scolii de arhitectura clujene, este un lucru din ce in ce mai evident in multe realizari de locuinte prezentate prin reviste. Revista Arhitectura din noiembrie 2009 poate sa va dea o imagine clara a faptului ca indiferent de sit, rezolvarile sunt cam aceleasi. Se ia un arhetip de casa, se fac niste taieturi moderniste si presto ! a iesit o arhitectura regionala. FALS ! Ceea ce iese este un neosamanatorism european. Expresia sa la noi este neotaranismul (nefiind de aceeasi calitate totusi ca produsele franceze, austriece ale lui Hermann Kaufmann, arhitectura din Voralberg). Cei de la MVRDV au inteles la un moment dat aceasta tendinta, au criticat-o si au ironizat-o in proiectul Didden Village.

Mini concluzie … sa privim critic … cu acoperisul in doua ape sau patru nu facem regionalism critic.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s