Despre brand de tara, ierarhizare si cunoastere la romani (varianta light)

Scandalul la ordinea zilei este brandul de tara al Romaniei: explore the Carpathian Gardens. De ce e scandal? Pentru ca este facut la comanda statului, a unei persoane contestate de publicul larg si evident, ce iese din mana acestei persoane este prin definitie aiurea, furat etc. Argumentarile persoanelor care ataca aceasta initiativa sunt din ciclul : pai de ce nu m-a intrebat pe mine, ca eu iti ziceam pe cel mai bun. Mentalitate tipica de omul bun la toate, spala rufe, bate cuie, schimba siguranta, repara camionul. De data asta exista un sambure de adevar. Cum zice si domnul Vasile Dancu, oricine ar fi scos un slogan nu ar fi gresit. O tara as vrea sa o vad ca o suma de reprezentari mentale individuale suprapuse.

Trecand aproape neobservat datorita acestui scandal, este un studiu care releva ca 40% dintre romani cred ca soarele se roteste in jurul pamantului, 80% cred in teoria creationista, 60% sunt “analfabeti stiintifici”. Ce legatura au cele doua? Confuzia din mintea romanului: pe de o parte intre cunoastere stiintifica si cunoastere religioasa sau de alta natura, de cealalta parte intre ce inseamna tara pentru el, ca individ. Cineva vine si sintetizeaza Romania intr-o imagine si un slogan (nu discutam calitatea lor). Romanul se uita si zice: pai uite domnule, Romania e mai mult decat atat. Da, dar nu poti vinde mai mult decat o imagine si un slogan in lumea civilizata. Captezi interesul si ii lasi pe ei sa descopere dupa cum vor. In acelasi timp, reactiile denota ca romanul nu reuseste sa ierarhizeze calitatile tarii in care locuieste: avem si munti si mare si totul e frumos (sau din contra, dupa altii, totul e rau, de parca daca vinzi chestiile nasoale  va fi o campanie de succes).

Ce legatura are asta cu arhitectura?

Lipsa ierarhizarii este o meteahna care se vede in proiectul de arhitectura destul de clar, iar ceea ce e si mai rau e ca se vede si in proiectele de urbanism realizate. Conglomeratul arhitect/beneficiar nu resuseste sa trasnmita prin constructie o conceptie, o imagine clara, usor de recunoscut, fie ea originala sau inspirata dar usor de reperat si de digerat. Arhitectura romaneasca e un amestec de elemente adunate intr-un volum construit: balcon de la vecinul, acoperis ca in Austria, pavele ca in centru, geamuri ca la dom’ deputat acasa etc. Un bombardament de informatii vizuale care produc intr-un final repulsie.

Gandindu-ne la extensiile urbane din ultima perioada, observam aceeasi lipsa de ierarhie in strazi, spatii urbane, teritorii amnezice. Dar despre astea intr-un episod viitor.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s